1. A veure si sou capaços de trobar en aquest videoclip dels Manel alguns dels recursos que s’han explicat en aquest web. Aquí teniu la llista del que heu de trobar:
punt de vista: càmera subjectiva,
moviments de càmera: panoràmica, moviment lliure amb intenció expressiva (per provocar sensacions a l’espectador)
enquadrament: contrapicat
tipus de plans: pla detall, primer pla, pla mig, pla general,
el camp: pla amb gran profunditat de camp per enfocar personatges o objectes que estan en plans diferents, pla amb profunditat de camp petita fent el canvi d’enfocament entre dos personatges
muntatge: combinació de pla-contraplà
2. Mireu aquest videoclip del Michael Jackson, que és un clàssic de la història dels videoclips i, a partir del moment que comença la música (4’13), feu el següent:
a) Busqueu:
Un moviment lliure amb grua:
Un tràveling que dura quasi un minut i mig quasi ininterrompudament:
Un zoom out i un zoom in seguits, un darrere l’altre, sobre una mateixa cosa:
Dos plans contrapicats:
Tràvelings per seguir balls de grup (la càmera segueix el desplaçament dels personatges, com si ballés amb ells):
Una càmera subjectiva del que veu la protagonista en un moment donat:
b) Contesteu aquestes preguntes:
– Quin tipus d’il·luminació fan servir a partir que surten del cinema (especialment a partir del moment que comencen a aparèixer els zombies? Per què creus que ho fan així?
– Quins tipus de plans es fan servir en el ball dels zombies? Per què?
– Entre el minut 11’30 i 12′ hi ha un truc de muntatge per fer l’efecte que tot ha sigut un somni: tenim dues escenes diferents gravades en moments diferents en decorats diferents però muntades una darrera l’altra per fer semblar que una és continuació de l’altra: en la primera estan en una casa abandonada i els zombies l’ataquen i en la segona es desperta al sofà de casa seva. El que tenen en comú i facilitat el truc és el fet que la noia està en un sofà i que el noi l’agafa amb el braç. En el vídeo això està muntat en tres plans:
1) el protagonista amb aparença de zombie que la mira de prop
2) el seu braç agafant-la
3) el protagonista amb aparença normal que la mira i li parla.
I ara la pregunta: en quin moment exacte hi ha el tall en el muntatge en què es canvia d’una escena a l’altra? (dit d’una altra manera: el pla del braç correspon a quan està de zombie o quan està normal?) Com ho podem saber?
– I l’ultima és per nota, perquè aquest concepte no està explicat en aquest blog. En un moment del vídeo es fa servir el que s’anomena “efecte Vertigo”. Ets capaç de trobar-lo?
3. Ara es tracta d’investigar una mica per internet, a veure si sou capaços de trobar:
- Un videoclip del grup Chemical Brothers que és tot un tràveling lateral fet des d’un tren
- Un del grup Radiohead que tot el vídeo és un primer pla fix
- Un del grup The Black Keys que tot el vídeo és un pla americà amb la càmera fixa (o quasi)
- Un del grup Blur que és un homenatge a la primera escena de la famosa pel·lícula La taronja mecànica
- Com es diu la tècnica amb què estan gravats aquest vídeo: http://youtu.be/2_HXUhShhmY
- Si aquest vídeoclip està fet a càmera ràpida o normal i quina prova hi ha al mateix vídeo que ho demostra: http://youtu.be/E9SHupQFY2k
- Un vídeoclip del grup R.E.M. que és un pla seqüencia de 4 minuts, amb constants zooms endins i enfora.
- Un videoclip del grup The Verve que, excepte el primer i el darrer pla, tota l’estona utilitza el mateix recurs que la primera escena de la pel·lícula Trainspotting.
- Un videoclip del grup Queen en què en el primer minut veiem les cares dels quatre membres del grup il·luminades primer a contrallum i després amb il·luminació picada o zenital.
- Un vídeo de Jamiroquai fet pràcticament tot en un pla seqüència amb la càmera fixa i en què la sensació de moviment ve donada en part perquè el que es mou és el terra.
4. En aquesta activitat teniu diferents fragments de pel·lícules, i a cada fragment haureu d’identificar els diferents elements demanats.
Encadenats (Notorious, Alfred Hitchcock, 1946)
Identifiqueu els següents elements: moviments de càmera, enquadrament i tipus de pla.
El tercer home (The third man, Carol Reed, 1949)
Identifiqueu els diferents enquadraments.
True blood (2008)
Identifiqueu els moviments de càmera.
Zazie dans le métro (Louis Malle, 1960)
Identifiqueu: moviments de càmera, tipus de pla i il·luminació.
Arsènic i puntes de coixí (Arsenic old lace, Frank Capra, 1944)
Identifiqueu: moviments de càmera i tipus de pla
RESPOSTES
Arran dels comentaris d’alguns de vosaltres, hem retirat les respostes d’aquesta pàgina per tal que els vostres alumnes puguin fer les activitats sense tenir les respostes.
Si voleu fer treballar les activitats als vostres alumnes escriviu-me i us enviaré les respostes: xbreil@escolasadako.cat